RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 29. 9. 2025

Bez nových plynových elektráren to nepůjde. Energetiku čeká investiční vlna.* 

Legislativní změny z gesce MPSV účinné od 1. července a ve druhé polovině roku 2025 – přehledně.* 

Možnosti úhrady pojistného pro samoplátce.* 

Potravinářská komora přináší fakta o nové vyhlášce o školním stravování a vyvrací šířené nepravdy.* 

Zavedení elektronických evidenčních listů důchodového pojištění.* 

Devizový trh.* 

Bez nových plynových elektráren to nepůjde. Energetiku čeká investiční vlna.

18.8.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Nový závazek EU v podobě odebírání trojnásobného množství plynu v energetice znamená jediné: plyn bude hrát v evropské energetice ústřední úlohu a budou nutné do energetiky značné investice.

Evropská unie oznámila nový energetický závazek vůči Spojeným státům, podle kterého by měla každoročně dovážet americkou energii až za 250 miliard dolarů. V roce 2024 přitom EU z USA energetické produkty za přibližně 80 miliard dolarů. Tento závazek, více než trojnásobek dnešní hodnoty dovozů, vyvolává nejen otázky kolem jeho realizace, ale zejména praktické důsledky pro evropskou energetiku.

Kdo spotřebuje dovážený plyn?

Podstatou problému není jen samotná velikost slíbených dovozů. Evropa má aktuálně dostatečné terminálové kapacity na dovoz LNG z USA, přesto mnohé terminály v posledním roce zůstávaly výrazně pod využitím. Důvodem byl hlavně pokles poptávky po zemním plynu, zejména v elektroenergetice, která mezi roky 2021 a 2024 zaznamenala snížení spotřeby o více než pětinu. Pokud má Evropa nakoupit a odebrat slíbená množství amerického plynu, musí vzniknout nová poptávka. A ta je reálná prakticky pouze v energetice.

Plynové elektrárny jsou aktuálně jediný reálný sektor, kde by se mohly tyto nové objemy uplatnit,“ uvádí Martin Pacovský, investiční ředitel fondu ARETE Energy Transition. „Bude nutné nejen transformovat elektrárny spalující uhlí na plynové, ale postavit elektrárny na zelené louce,“ dodává.

Nové plynové elektrárny se přitom navrhují jako vodíkově připravené („H₂-ready“), což znamená, že budou schopny postupně přejít od spalování zemního plynu ke směsím s vodíkem, až po případné využití čistého vodíku, a budou tedy hrát ústřední úlohu při dekarbonizaci v energetice.

„Teplárny čeká také optimalizace provozu, kdy nebudou jen vyrábět teplo, ale ve špičkách, kdy cena spotové elektřiny dosáhne vrcholu,“ uvádí Pacovský.

Nové trendy v energetice tak otevírají zajímavé investiční příležitosti.  „Energetika se může stát investičním ternem, jako dříve nemovitosti, které měly pravidelně od roku 2015 dvouciferné růsty. Zatímco u nemovitostí se možnost dalšího růstu vyčerpává, v případě energetických investic se nové možnosti otevírají,“ zakončuje Pacovský.


Legislativní změny z gesce MPSV účinné od 1. července a ve druhé polovině roku 2025 – přehledně.

21.8.2025, Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí

Od července do konce roku 2025 vstoupí v platnost řada legislativních změn připravených Ministerstvem práce a sociálních věcí.

Reforma systému dávek přinese výrazné zjednodušení – čtyři dosavadní dávky (přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení) nahradí jedna sjednocená dávka státní sociální pomoci, tzv. superdávka. Spuštěn bude také pilotní režim jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů.

V rámci důchodové reformy dojde k převedení agendy důchodového pojištění a výsluhových příspěvků příslušníků Vězeňské služby a Celní správy pod Ministerstvo vnitra. Rozšíří se rovněž okruh představitelů komunistického režimu, kterým bude snížen starobní důchod.

Přehled legislativních změn v gesci MPSV (1. červenec až 12 prosinec 2025)

  1. Zákon č. 151/2025 Sb., o dávce státní sociální pomoci, a doprovodný změnový zákon č. 152/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální pomoci

Reforma sociálního systému přináší výrazné zjednodušení a zpřehlednění. Současný, již zastaralý systém několika obdobně zaměřených dávek státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi bude nahrazen. Čtyři stávající dávky – přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení – sjednotí jedna dávka státní sociální pomoci, tzv. superdávka. Místo čtyř žádostí podá domácnost pouze jednu, a to včetně možnosti online podání z pohodlí domova.

Nový systém lépe cílí pomoc, zohledňuje pracovní aktivitu a odstraňuje tzv. body zlomu, kdy i minimální navýšení příjmu mohlo vést ke ztrátě nároku na podporu.

Podrobné informace jsou k dispozici na webu MPSV.

Účinnost: 1. října 2025

  1. Návrh vyhlášky o provedení některých ustanovení zákona o dávce státní sociální pomoci

S účinností od 1. října 2025 vyhláška stanoví:

  • částky, o které se zvyšuje částka na životní potřeby u jednotlivých typů diet v případech, kdy zdravotní stav osoby vyžaduje dietní stravování potvrzené příslušným odborným lékařem,
  • odbornost lékaře oprávněného potvrdit potřebu konkrétního typu diety,
  • vzory potvrzení o pracovní neschopnosti pro účely dávky a potvrzení o ošetření či vyšetření ve zdravotnickém zařízení,
  • specifikaci komunikace mezi orgánem státní sociální pomoci a zaměstnavatelem, včetně formátu, obsahu a struktury datové zprávy,
  • specifikaci komunikace mezi orgánem státní sociální pomoci a bankou či jinou obdobnou institucí, včetně formátu, obsahu a struktury datového souboru.

Účinnost: 1. října 2025

  1. Zákon č. 77/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

S účinností od 1. července 2025 se rozšiřuje výčet osob účastných důchodového pojištění o ochránce práv dětí a jeho zástupce. Tato změna se promítá také do příslušných ustanovení zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a zákona o nemocenském pojištění.

Účinnost: 1. července 2025

  1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 321/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve znění zákona č. 417/2024 Sb. (ST 906, SenT 122)

S účinností od 1. září 2025 se navrhuje rozšířit okruh představitelů komunistického režimu, jimž se snižuje starobní důchod za dobu výkonu jejich funkce, o další osoby. V případě schválení tohoto návrhu bude snížení důchodů provedeno od splátky splatné v listopadu 2026.

V zákoně č. 582/1991 Sb., který upravuje postupy ke snižování důchodů představitelům komunistického režimu, se navrhují nezbytné související procesní změny.

Účinnost: 1. září 2025

  1. Zákon č. 395/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Od 1. července 2025 nabývají účinnosti změny zavádějící testovací (pilotní) režim jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele, a to v rámci zákona o nemocenském pojištění a zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení.

Účinnost: 1. července 2025

  1. Zákon č. 417/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (důchodová reforma)

Dnem 1. července 2025 a 1. září 2025 nabývají účinnosti některé změny v oblasti provádění důchodového pojištění podle zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.

Významnou změnou je převedení agendy důchodového pojištění příslušníků Vězeňské služby ČR z působnosti Ministerstva spravedlnosti a agendy důchodového pojištění příslušníků Celní správy ČR z působnosti České správy sociálního zabezpečení do působnosti Ministerstva vnitra.

Současně se do působnosti Ministerstva vnitra převádí také agenda výsluhových příspěvků pro tyto příslušníky. Tím bude Ministerstvo vnitra příslušným orgánem pro provádění důchodového pojištění i pro agendu výsluhových příspěvků u všech příslušníků ve služebním poměru podle zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Cílem je snížení administrativní zátěže a zjednodušení výkonu agendy důchodového pojištění a výsluhových příspěvků u těchto složek.

Účinnost: 1. července 2025, 1. září 2025

  1. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně (ST 784, SenT 98)

S účinností od 1. července 2025 se navrhuje sjednotit právní úpravu týkající se lhůt pro placení daně v případech peněžitých plnění ukládaných v procesním režimu správního řádu, která jsou však v platební rovině spravována v režimu procesní, případně kompetenčně dělené správy podle daňového řádu. V současné době zákon stanoví jedinou prekluzivní lhůtu pro „zánik nároku“, která pokrývá jak nalézací, tak platební rovinu daného peněžitého plnění.

V zájmu zjednodušení správy těchto plateb se navrhuje, aby se lhůta pro jejich úhradu sjednotila s obecnou úpravou podle daňového řádu, konkrétně prostřednictvím subsidiární aplikace § 160. Tuto lhůtu tedy nebude třeba v jednotlivých zákonech dále výslovně upravovat. Naopak se navrhuje, aby zákony nově stanovily prekluzivní lhůtu pro nalézací rovinu, tedy dobu, ve které musí být vydáno (nepravomocné) rozhodnutí o uložení peněžitého plnění ve správním řízení.

Současně se navrhuje, aby od 1. července 2025 pokuty uložené Ministerstvem obrany, Ministerstvem spravedlnosti a Ministerstvem vnitra podle zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti nově vybíral celní úřad jako obecný správce daně. Dále se navrhuje, aby pokuty v rámci nemocenského pojištění vybíral a vymáhal příslušný orgán nemocenského pojištění, který pokutu uložil – s výjimkou výše uvedených tří ministerstev.

Účinnost: 1. července 2025

  1. Zákon č. 24/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace,ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

S účinností od 1. července 2025 dochází ke změně zákona č. 66/2022 Sb., o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů. Úprava se týká posuzování omezení soběstačnosti osoby pro účely nároku na humanitární dávku a stanovení její výše.

Účinnost: 1. července 2025

  1. Vyhláška č. 118/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 350/2021 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů

S účinností od 1. září 2025 nabývá účinnosti příloha č. 2, která upravuje výživové normy pro děti ve věku od 1 do 3 let.

Účinnost: 1. září 2025 


Možnosti úhrady pojistného pro samoplátce.

19.8.2025, Zdroj: VZP

Hradit lze jakkoli vysokou částku – s ohledem na limity plateb, které má nastavené sám její držitel.

Praha, 18. srpna

Jaké jsou možnosti úhrady pojistného nebo záloh na zdravotní pojištění pro samoplátce?

Zdravotní pojištění, včetně případného penále a pokut, lze uhradit zdravotní pojišťovně několika způsoby. Pojistné se platí výhradně v českých korunách. Povinnost platit zálohy nebo pojistné na zdravotní pojištění mají OSVČ a OBZP. OSVČ platí zálohy na pojistné, zatímco OBZP hradí pojistné ve stanovené výši.

Splatnost pojistného pro OSVČ a OBZP je od 1. dne kalendářního měsíce, za který se platí, nejpozději do 8. dne měsíce následujícího.

Způsoby platby zdravotního pojištění:

  • převodem na bankovní účet určený zdravotní pojišťovnou, čísla účtů VZP pro jednotlivé kraje jsou uvedena na webu,
  • platební kartou na pobočce s platebním terminálem,
  • složenkou,
  • hotově na pobočce s pokladnou.

Bezhotovostní platby kartou nebo v hotovosti na pobočce VZP

Informace o možnosti platby kartou nebo v hotovosti naleznete na webu VZP (vždy u konkrétní pobočky), a to včetně kontaktních údajů a úředních hodin.

Platba platební kartou

Platbu je možné provést všemi druhy platebních karet vydaných společnostmi VISA a MasterCard. Hradit lze jakkoli vysokou částku – s ohledem na limity plateb, které má nastavené sám její držitel. O provedené platbě platební kartou na pokladně pobočky VZP je pojištěnci předána pokladní stvrzenka spolu s účtenkou z platebního terminálu.

Platba v hotovosti

V případě platby v hotovosti na pokladně vydá pokladník (pověřený pracovník) pojištěnci pokladní doklad o úhradě zdravotního pojištění. Na některých klientských pracovištích je zaveden limit pro hotovostní platby. Pokud částka platby určený limit přesahuje, je nutné využití bezhotovostní platby.

Platby převodem na bankovní účet zdravotní pojišťovny a složenkou

Všeobecná zdravotní pojišťovna používá pro všechny platby bankovní účty u České národní banky. Čísla účtů pro odvod pojistného na zdravotní pojištění najdete na www.vzp.cz/cisla-uctu.

OSVČ a OBZP mají pro platbu zdravotního pojištění stejný účet. Penále a pokuty se hradí na odlišný účet.

Čísla bankovních účtů

Pro zobrazení potřebných údajů pro provedení platby vybere plátce na webu www.vzp.cz/cisla-uctu příslušnou kategorii a následně zvolí kraj.

Příklad:

  • Jsem OSVČ, chci platit zálohu na zdravotní pojištění, bydlím/podnikám v Plzni

Na odkazu www.vzp.cz/cisla-uctu vyberu v „Kategorii účtu“ možnost „Pojistné samoplátců (OSVČ a OBZP)“ – v poli „Kraj“ vyberu „Plzeňský“ – zobrazí se mi příslušné bankovní číslo pro mou kategorii a můj kraj.

Variabilní symbol

Důležité je také věnovat pozornost variabilnímu symbolu. Chybné vyplnění může zapříčinit, že se platba připíše jinému samoplátci. Pokud by k tomu došlo, platba by nebyla správně přiřazena. To by mohlo vést k předepsání penále z důvodu neobdržení platby pojistného za daného plátce. Před odesláním platby je proto vhodné zkontrolovat správnost všech údajů, zejména variabilního symbolu.

Variabilní symbol **:

  • OSVČ a OBZP uvádějí jako variabilní symbol číslo pojištěnce. Zpravidla je to rodné číslo, tedy celé desetimístné číslo bez lomítka, nebo u cizinců číslo pojištěnce přidělené VZP ČR. Je-li rodné číslo pouze devítimístné, uvádějí na jeho konci nulu.
  • Pro úhradu penále/pokuty uvede plátce jako variabilní symbol taktéž číslo pojištěnce. Zpravidla je to rodné číslo, tzn. celé desetimístné číslo bez lomítka, nebo číslo přidělené VZP ČR. Je-li rodné číslo pouze devítimístné, uvádí plátce na jeho konci nulu.

Co se považuje za den platby?

Je to až den, kdy dojde k připsání pojistného na účet banky zdravotní pojišťovny. Podrobnější informace k jednotlivým způsobům platby naleznete na webu VZP.


Potravinářská komora přináší fakta o nové vyhlášce o školním stravování a vyvrací šířené nepravdy.

25.9.2025, Zdroj: Potravinářská komora ČR (www.foodnet.cz)

S novým školním rokem vstoupila v platnost nová vyhláška o školním stravování, která přináší zásadní změny. Její zavedení ovšem provází silná vlna mýtů a nepravd, které se šíří napříč médii i sociálními sítěmi. Potravinářská komora se proto rozhodla uvést podstatná fakta na pravou míru a objasnit skutečné dopady změn.

Mýtus 1: Novela žádná jídla nezakazuje a zároveň žádná nová nenutí. Oblíbené a tradiční recepty mohou zůstat, dochází jen k úpravám poměrů surovin.

Fakta: Nová vyhláška o školním stravování v tomto směru není jen drobnou úpravou. Její koncept je postaven na přísných limitech a restrikcích pro konkrétní potraviny a celé skupiny potravin, ne pouze na úpravě jejich poměrů. V důsledku to znamená, že mnoho tradičních a oblíbených jídel bude muset z jídelníčků zmizet.

Tvrzení, že spotřební koš tvoří základní potraviny, je naprosto zavádějící. Chybí v něm klíčové suroviny, jako jsou vejce, loupaná rýže, veškeré těstoviny a necelozrnné pečivo. Tato absurdní omezení platí dokonce i pro předškolní děti, u nichž se přitom příjem vlákniny musí sledovat a limitovat.

Paradoxně jsou v koši zavedeny moderní potraviny jako tempeh a tofu, u kterých ale není stanoven dostatečný limit pro sůl. Autoři to obhajují „benefity luštěnin“, ale přitom ignorují, že stejné hodnoty u tradičních potravin by je z jídelníčků de facto vyřadily. Ačkoli autoři vyhlášky při vypořádání připomínek tvrdili, že vejce a mléčné výrobky obsahují „kvalitnější bílkoviny než maso“, vejce paradoxně v koši chybí. Ochucené mléčné výrobky jsou pak omezeny na naprosto nedostatečné minimum. Děti je tak mohou dostat jen jednou měsíčně k obědu a dvakrát měsíčně k přesnídávce nebo svačině. Takové prohibitivní a zbytečné restrikce jdou zcela proti proklamovaným cílům vyhlášky.

Mýtus 2: Snížení množství masa ve školních jídelnách nevadí, děti ho nepotřebují.

Fakta: Dříve uvedená tvrzení autorů vyhlášky, že „maso není nutnou součástí plnohodnotné stravy, a to ani u dětí,“ jsou v přímém rozporu s doporučeními mezinárodních organizací. Světová zdravotnická organizace i Americká pediatrická akademie maso považují za klíčové pro správný vývoj dětí. Důvodem je jeho vysoký obsah kvalitních bílkovin, železa, zinku a vitaminu B12, což jsou živiny nezbytné pro růst, krvetvorbu a správnou funkci imunitního systému.

Další tvrzení, že se děti k masu dostanou mimo školu, je také naprosto nepochopitelné. Zcela ignoruje, že pro mnoho dětí ze sociálně slabších rodin je školní oběd jedinou teplou a plnohodnotnou porcí za celý den. Snížení obsahu masa tak může ohrozit jejich zdraví a vývoj.

Mýtus 3: Pilotní průzkum ukázal, že změny jsou proveditelné. Až na drobné chyby proběhlo pilotní testování bez výraznějších problémů.

Fakta: Nová vyhláška o školním stravování vznikla na základě nereprezentativního vzorku škol. Pilotní testování proběhlo pouze v 0,29 % všech jídelen, což v součtu není ani 30 zařízení z celkového počtu 8 700 v zemi. Navíc byly tyto školy vybírány naprosto cíleně. Jsou mezi nimi například ty, které se už dříve zapojovaly do jiných programů, nebo velké jídelny doporučené hygienickými stanicemi. Takový výběr nemůže objektivně zhodnotit celkové dopady na běžné menší školy.

Autoři vyhlášky navíc neumožnili včasnou a otevřenou diskusi s relevantními subjekty. Potravinářský průmysl, zřizovatelé ani zástupci jídelen nedostali příležitost se k návrhu řádně vyjádřit. Přestože proběhlo několik školení, diskuse byla účastníkům systematicky znemožňována. Blok otázek a odpovědí byl často zrušen, na online workshopech byly účastníkům vypínány mikrofony. Tyto kroky budí dojem, že autoři nechtěli řešit jakékoli kritické připomínky a obohacovat návrh o zkušenosti z praxe.

Mýtus 4: Ceny obědů se nebudou pravděpodobně měnit vůbec a v nejhorších scénářích by se měnily maximálně jen v řádu haléřů na porci.

Fakta: Zavádění nové vyhlášky má už nyní přímý dopad na peněženky rodičů. Řada školních jídelen již ohlásila zdražení obědů, jak dokazují zprávy v médiích. Důvodem je i to, že jídelny musí nakupovat dražší, menší balení, protože výrobci nedokázali svou nabídku včas přizpůsobit novým pravidlům. Tento problém tak generuje nejen vyšší náklady, ale i více obalového odpadu. Vyhláška tím pádem nepřináší jen komplikace v kuchyních, ale také zbytečně zatěžuje rodinné rozpočty a životní prostředí.

Mýtus 5: Nové jídelníčky sníží plýtvání jídlem.

Fakta: Paradoxně i samotný Státní zdravotní ústav připouští možný nárůst odpadu, i když právě jím prosazovaná vyhláška má plýtvání řešit. Ústav tento problém svádí na „překotnost jakýchkoli změn“ a navrhuje, aby první rok nového spotřebního koše byl pouze adaptační. Je zarážející, že ústav označuje za odpad nevydané pokrmy, tedy jídla, která si děti objednaly, ale nevyzvedly. Tyto pokrmy ale ve skutečnosti odpadem nejsou, protože s nimi jídelny nakládají prakticky. Jídla rozdělí, čímž snižují reálné plýtvání. Státní zdravotní ústav se tak snaží přenést odpovědnost na kuchařky, místo aby přiznal, že jeho vlastní vyhláška zvyšuje plýtvání, protože děti nebudou nová jídla jíst.

Mýtus 6: Potravináři nechtějí změnu, protože jde o byznys.

Fakta: Komora dlouhodobě podporuje iniciativy, které vedou ke zlepšení stravovacích návyků a zdravého životního stylu. Spotřební koš je jedním z nástrojů státní správy a jeho pravidelná revize je žádoucí. Potravináři se chtějí podílet na aktualizaci, ovšem pouze na základě odborné diskuse, nikoli formou zákazů. Důkazem snahy je i Deklarace ke zdravému životnímu stylu, kterou Komora v srpnu 2022 podepsala s ministerstvem zdravotnictví. Ta zavazuje výrobce k reformulacím receptur a omezování obsahu nežádoucích živin.

Jakékoli spekulace o navýšení zisku jsou zcela neopodstatněné. Je totiž zřejmé, že i nové, vyhláškou preferované výrobky, budou dodávat potravinářské firmy. Výrobci potravin jsou klíčovým článkem mezi prvovýrobou a spotřebiteli, který zajišťuje bezpečnost, kvalitu a spolehlivé dodávky potravin. Změnám v poptávce ze strany školních jídelen se výrobci přizpůsobí stejně jako jakékoliv jiné poptávce. Posun ke kvalitnějším potravinám by naopak byl pro výrobce prospěšnější a v souladu s jeho cíli v oblasti výživy. Bohužel nabídka spolupráce s odborníky při specifikování kvalitních surovin využitelných ve školním stravování nebyla ze strany ústavu využita. Reakcí byla spíše „kampaň“ na sociálních sítích a v některých médiích o nekalých záměrech výrobců potravin.

Mýtus 7: „Zdravá jídla“ z nové vyhlášky jsou lepší.

Nová vyhláška je postavena na zkresleném a ideologickém pojetí toho, co je „zdravé“. Neexistuje „nezdravá potravina“, ale pouze nevyvážený jídelníček. Všechny potraviny na trhu splňují přísné bezpečnostní standardy. Výrobci potravin mají legislativně stanovenou povinnost uvádět kompletní výživové údaje na obalu. S těmito daty mohou jídelny sestavovat jídelníček přesně podle potřebných výživových hodnot. Je proto zarážející, že právě Státní zdravotní ústav, který by měl pracovat s fakty, šíří narativ o nezdravých potravinách a nutí jídelny k ideologicky „zdravým“ pokrmům.

Marek Zemánek
Tiskový mluvčí a vedoucí tiskového oddělení Potravinářské komory ČR

Zdroj: https://www.foodnet.cz/cs/aktuality/10111-potravinarska-komora-prinasi-fakta-o-nove-vyhlasce-o-skolnim-stravovani-a-vyvraci-sirene-nepravdy


Zavedení elektronických evidenčních listů důchodového pojištění.

23.9.2025, Zdroj: ČTK

Papírové evidenční listy důchodového pojištění, které musí zaměstnavatelé každoročně předávat svým zaměstnancům, od příštího roku skončí.

Místo toho budou dostupné v elektronické podobě na portálu České správy sociálního zabezpečení. Počítá s tím zákon související se zřízením jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který podepsal prezident Petr Pavel. Informoval o tom Hrad.

Pokud bude přesto zaměstnanec chtít list v papírové podobě, správa mu ho vytiskne. List obsahuje informace o zaměstnanci neboli pojištěnci, a hlavně údaje důležité pro stanovení důchodových nároků za dané období. Jde hlavně o výši příjmů, pojištěných dnech a vyloučených dnech nebo další informace o výdělečné činnosti. U zaměstnanců v hornictví, zdravotnických záchranářů nebo podnikových hasičů vystavují zaměstnavatelé navíc i potvrzení o počtu odpracovaných směn při výkonu těchto prací.

Správa sociálního zabezpečení bude mít nadále pravomoc vyžádat si evidenční list důchodového zabezpečení od zaměstnavatele. Půjde o případy, kdy zaměstnavatel některé měsíční hlášení neodešle, například za měsíce před rozhodnutím soudu o neplatnosti výpovědi, kterou zaměstnanci dal. Sociální správa by tak mohla postrádat podklady pro evidenci doby pojištění a vyměřovacích základů, což by mohlo mít vliv na výpočet důchodu.

Zrušení papírových evidenčních listů souvisí s nově zaváděným jednotným měsíčním hlášením zaměstnavatelů. Fungovat má od příštího roku. Zákon, který ho zavádí, prezident podepsal již dříve.


Devizový trh.

25-09-30 IN Devizový trh

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526