RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 13. 9. 2022

Kalendář ředitele střední školy pro školní rok 2022/23.  

Výuka metody BIM na středních stavebních školách startuje naplno. Seznámí se s ní všichni budoucí stavaři.  

Emisní limity a pravidla pro schválení typu nesilničních mobilních strojů.  

Devizový trh 36. týden.  

Kalendář ředitele střední školy pro školní rok 2022/23.

1.9.2022, PaedDr. František Havelka, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Období školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny školních prázdnin upravuje vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znění pozdějších předpisů. Informace k organizaci školního roku 2022/2023 vycházejí z výše uvedených právních předpisů.

Období školního vyučování ve školním roce 2022/2023 začne ve všech základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích ve čtvrtek 1. září 2022. Vysvědčení s hodnocením za první pololetí bude žákům předáno v úterý 31. ledna 2023.

Období školního vyučování ve druhém pololetí bude ukončeno v pátek 30. června 2023.

Podzimní prázdniny připadnou na středu 26. října a čtvrtek 27. října 2022.

Vánoční prázdniny budou zahájeny v pátek 23. prosince 2022 a skončí v pondělí 2. ledna 2023. Vyučování začne v úterý 3. ledna 2023.

Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 3. února 2023.

Jarní prázdniny v délce jednoho týdne jsou podle sídla školy stanoveny takto:

Termín  Okresy, obvody hl. města Prahy
6. 2. – 12. 2. 2023 Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek
13. 2. – 19. 2. 2023 Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín, Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín
20. 2. – 26. 2. 2023 Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec, Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál
27. 2. – 5. 3. 2023 Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem, Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník
6. 3. – 12. 3. 2023 Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Český Krumlov, Klatovy, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Ostrava-město, Prostějov
13. 3. – 19. 3. 2023 Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov, Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Karviná

Poznámky k tabulce:

Praha 1 až 5 jsou městské části: Praha 1, Praha 2, Praha 3, Praha 4, Praha 5, Praha 11, Praha 12, Praha 13, Praha 16, Praha-Kunratice, Praha-Libuš, Praha-Lipence, Praha-Lochkov, Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Šeberov, Praha-Újezd, Praha-Velká Chuchle, Praha-Zbraslav, Praha-Zličín

Praha 6 až 10 jsou městské části: Praha 6, Praha 7, Praha 8, Praha 9, Praha 10, Praha 14, Praha 15, Praha 17, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha 21, Praha 22, Praha-Kolovraty, Praha-Běchovice, Praha-Benice, Praha-Březiněves, Praha-Čakovice, Praha-Ďáblice, Praha-Dolní Chabry, Praha-Dolní Měcholupy, Praha-Dolní Počernice, Praha-Dubeč, Praha-Klánovice, Praha-Koloděje, Praha-Královice, Praha-Křeslice, Praha-Lysolaje, Praha-Nebušice, Praha-Nedvězí, Praha-Petrovice, Praha-Přední Kopanina, Praha-Satalice, Praha-Suchdol, Praha-Štěrboholy, Praha-Troja, Praha-Vinoř.

Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 6. dubna 2023, pátek 15. dubna 2022 je tzv. ostatním svátkem podle zákona č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu, ve znění pozdějších předpisů.

Hlavní prázdniny budou trvat od 1. července 2023 do 3. září 2023.

Období školního vyučování ve školním roce 2023/2024 začne v pondělí 4. září 2023.

Státní svátky:

Státní svátky a ostatní svátky jsou dny pracovního klidu a jsou stanoveny zákonem č. 245/2000 Sb., o státních svátcích.

Státní svátky pro školní rok 2019/20 – vlajková výzdoba:

28. září (St)  – Den české státnosti
28. říjen (Pá)  – Den vzniku samostatného československého státu
17. listopad (Čt)  – Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studenstva
1. leden (Ne)  – Den obnovy samostatného českého státu
8. květen (Po)  – Den vítězství
5. červenec (St)  – Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
6. červenec (Čt)  – Den upálení mistra Jana Husa

Ostatní svátky:

  1. prosinec (So) – Štědrý den
  2. prosinec (Ne) – 1. svátek vánoční
  3. prosinec (Po) – 2. svátek vánoční
  4. leden (Út) – Nový rok
  5. duben (So) – Velký pátek
  6. duben (Út) – Velikonoční pondělí
  7. květen (Ne) – Svátek práce

Významné dny České republiky:

  1. říjen – Památný den sokolstva
  2. listopad – Den válečných veteránů
  3. leden – Den památky Jana Palacha
  4. leden – Den památky obětí holocaustu a předcházení zločinům proti lidskosti
  5. březen – Mezinárodní den žen
  6. březen – Den památky obětí vyhlazení terezínského rodinného tábora v Osvětimi – Březince
  7. březen – Den přístupu České republiky k Severoatlantické smlouvě (NATO)
  8. březen – Den narození Jana Ámose Komenského
  9. duben – Den vzdělanosti
  10. květen – Květnové povstání českého lidu
  11. květen – Den rodin
  12. květen – Den národního vzdoru
  13. červen – Den památky obětí vyhlazení obce Lidice
  14. červen – Den hrdinů druhého odboje
  15. červen – Den odchodu okupačních vojsk
  16. červen – Den památky obětí komunistického režimu
  17. srpen – Den památky obětí invaze a následné okupace vojsky Varšavské smlouvy (1968)

Významné dny jsou dny pracovními.


Výuka metody BIM na středních stavebních školách startuje naplno. Seznámí se s ní všichni budoucí stavaři.

25.8.2022, Zdroj: Česká agentura pro standardizaci (www.agentura-cas.cz)

Se začátkem letošního školního roku končí přechodné období, které měly střední odborné školy stavebního zaměření na zařazení metody BIM do školních vzdělávacích programů. Uložila jim to aktualizace rámcových vzdělávacích programů přijatá na podzim 2020. Podle ní se musí s metodou BIM seznámit všichni absolventi středních škol v oborech 36-47-M/01 Stavebnictví, 36-45-M/01 Technická zařízení budov, 36-46-M/01 Geodézie a katastr nemovitostí, 36-43-M/01 Stavební materiály. To znamená, že nejpozději od roku 2026 budou všichni studenti maturující na středních stavařských školách ovládat alespoň základy metody BIM.

  • Na základě aktualizace rámcových vzdělávacích programů pro střední školy stavebního zaměření z roku 2020 musí od 1. 9. 2022 zahrnovat jejich školní vzdělávací programy výuku metody BIM.
  • Nejpozději od roku 2026 budou mít tak všichni absolventi středních stavebních škol alespoň základní povědomí o tom, co metoda BIM je a jak se používá.
  • Pracovní skupina EDU BIM při České agentuře pro standardizaci rozdělila potřebné dovednosti metody BIM do pěti stupňů – dva základní by měly studenti získat na středních odborných školách, další pak na vysokých školách.
  • Ve skupině středních škol EDU BIM je zapojena zhruba polovina českých středních škol stavebního zaměření. Podle posledního setkání jsou na změnu připraveny.
  • Výuka metody BIM bude rozprostřena přes celé čtyřleté studium a rozšíří výuku ve stávajících předmětech. Některé školy ale nabízejí i povinně volitelné předměty zaměřené přímo na BIM.

„Z našich zkušeností střední školy obvykle rozšiřují výuku o metodu BIM v předmětech, kterých se její používání přímo dotýká. Takže už v prvních ročnících se s ní seznámí například v rámci předmětů zaměřených na výuku práce s CAD systémy,“ popisuje možnosti začlenění BIM do výuky Pavel Pour, středoškolský pedagog a člen expertního týmu odboru Koncepce BIM České agentury pro standardizaci. „Na základě zkušeností z našeho workshopu připraveného platformou EDU BIM při Agentuře ČAS můžeme soudit, že střední školy jsou na zahájení výuky metody BIM připraveny,“ doplňuje Pour s tím, že workshopu se zúčastnili zástupci 12 středních odborných škol stavebního zaměření, což je zhruba polovina těch, kterých se výuka metody BIM bude týkat.

Potvrzuje to i zkušenost Naděždy Kučerové ze Střední školy stavební v Třebíči. „Ve škole máme nové mladé kolegy z praxe, kteří mají zkušenosti s projektováním v BIM a zájem dál se v této oblasti vzdělávat.  Podílejí se na zavádění BIM do výuky a předávají nám svoje zkušenosti,“ popisuje zkušenosti ze své školy a dodává: „Také Kraj Vysočina nám pomáhá připravit učitele na výuku BIM v rámci krajského pilotního projektu BIM.“

Na SPŠ Stavební ve Valašském Meziříčí je BIM součástí výuky již několik let. „Průběžně se snažíme vzdělávat a nové informace aktuálně zakomponovat do výuky,“ popisuje situaci na této škole místní pedagožka Miroslava Pavelková a pokračuje: „Podle nových školních vzdělávacích plánů se BIM odrazí ve více předmětech, které na sebe navazují. Umožní nám to lepší spolupráci mezi učiteli a žáky na stavebních projektech. Od nového školního roku proto zapojujeme do výuky nový nástroj – CDE platformu pro spolupráci a sdílení informací o BIM projektech.“

Alespoň základní práci s Digitálním modelem stavby (DiMS) by měli zvládnout všichni

To, jakým způsobem naplní ve svých školních vzdělávacích programech (ŠVP) požadavky rámcových vzdělávacích programů (RVP), záleží na rozhodnutí každé školy. Platforma EDU BIM při České agentuře pro standardizaci, sdružující zástupce středních a vysokých škol stavebního zaměření, připravila pro jednodušší orientaci dokument Soupis potřebných dovedností a oblastí znalostí v souvislosti s BIM. Ten rozděluje potřebné dovednosti pro využívání metody BIM ve stavební praxi do pěti stupňů, přičemž dva základní – označené jako Všeobecný teoretický základ a Základní faktické a praktické dovednosti – jsou předmětem výuky na středních školách stavebního zaměření a pomáhají naplnit požadavky RVP.

Všeobecný teoretický základ znamená orientaci ve vývoji metody BIM, chápe ji a dovede s touto metodou pracovat v rámci celého životního cyklu stavby. Žák tedy chápe význam metody BIM v návaznosti na digitalizaci stavebnictví, orientuje se ve vývoji metody BIM u nás i v zahraničí, zná výhody metody a identifikuje její rizika. Rozlišuje jednotlivé etapy stavebního projektu a fáze životního cyklu včetně rozložení nákladů na jednotlivé fáze. Alespoň tyto kompetence by měli mít od roku 2026 všichni absolventi středních odborných škol stavebního zaměření. U většiny škol bude jejich výuka součástí běžné výuky předmětů jako CAD systémy, Konstrukční cvičení či Stavební provoz.

Nemusí zůstat jen u základů

Studenti, kteří se budou zabývat metodou BIM budou moci – obvykle v některém z povinně volitelných předmětů – získat navíc i Základní faktické a praktické dovednosti. Pod vedením zkušenější osoby budou moci již upravovat digitální model stavby (DiMS), pracovat s grafickými i negrafickými informacemi v něm obsaženými, ale i pracovat ve společném datovém prostředí (CDE) a obecně s informacemi o stavbě.

Zkušenosti s prací v CDE mají už i současní studenti v Třebíči. „Od února 2022 máme k dispozici přístup do CDE pro 2 učitele a skupinu studentů, kteří se účastní krajského pilotního projektu BIM. S prostředím CDE jsme se seznámili, vyzkoušeli si ho a budeme ho aktivně využívat v pilotním projektu i ve výuce se studenty,“ popisuje Kučerová.

Dílčí oblasti znalostí, jako součásti Všeobecného teoretického základu absolventa střední odborné školy, popisuje Metodika pro SPŠ stavební, BIM – digitální stavba a požadavky RVP. Metodika z pera České agentury pro standardizaci taktéž přehledně vysvětluje význam kompetencí v oblastech souvisejících s metodou BIM. Zároveň definuje základní obsahový rámec jednotlivých kompetencí, které jsou součástí aktualizovaných RVP a lze je chápat jako prostředek pro dosažení minimálního standardu výuky BIM na středních odborných školách.

„V předmětech BIM projektování a Správa budov,  jež jsou součástí výuky zaměření BIM projektování, a které si žáci volí od třetího ročníku studia, již mohou žáci získat znalosti druhého stupně na škále potřebných dovedností,“ popisuje Pavel Pour příklad přístupu k výuce BIM na Střední průmyslové škole stavební v Hradci Králové, kde učí a dodává: „Studenti se tak například naučí nejen pracovat s nativními formáty CAD programů, ale i s otevřeným formátem IFC a naučí se také dobře chápat negrafické informace uložené v DiMS. Stejně tak již budou schopni využívat možností, které jim nabízí sdílení informací v CDE a budou se orientovat v oblasti správy staveb tzv. facility managementu.“

Odkazy:

Emisní limity a pravidla pro schválení typu nesilničních mobilních strojů.

27.7.2022, Zdroj: ÚNMZ (www.unmz.cz/urad/unmz)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. (EU)2016/1628 o požadavcích na mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích, o změně nařízení (EU) č. 1024/2012 a (EU) č. 167/2013 a o změně a zrušení směrnice 97/68/ES

Cílem nařízení č. (EU)2016/1628  je postupně snižovat emise  a eliminovat nesilniční mobilní stroje s nevyhovujícími znečišťujícími motory. Nařízení č. (EU)2016/1628 stanoví pro výrobce motorů postupy, které by výrobci motorů měli dodržet, aby pro své motory mohli získat schválení typu.
Nařízení  č. (EU)2016/1628 se vztahuje na všechny motory níže uvedených kategorií, které jsou nebo mají být instalovány do nesilničních mobilních strojů.

Kategorie motorů

Nařízení č. (EU)2016/1628 uvádí následující kategorie motorů, které jsou v příloze I rozděleny na podkategorie:

  • kategorie NRE
  • kategorie NRG
  • kategorie NRSh
  • kategorie NRS
  • kategorie IWP
  • kategorie IWA
  • kategorie RLL
  • kategorie RLR
  • kategorie SMB
  • kategorie ATS

Příklady nesilničních mobilních strojů: řetězové pily, sekačky na trávu, kultivátory, buldozery, bagry, nakladače, plavidla vnitrozemské plavby, lokomotivy, motorové železniční vozy,…

Příklady, na které se nařízení č. (EU)2016/1628 nevztahuje, motory určené k:

  • pohonu vozidel spadajících pod nařízení EP a Rady č. (EU)2018/858  o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES
  • pohonu zemědělských a lesnických traktorů spadajících pod nařízení (EU)167/2013  o schvalování zemědělských a lesnických vozidel a dozoru nad trhem s těmito vozidly
  • pohonu vozidel a strojů pouze využívaných nebo pouze určených k soutěžím
  • pohonu všech rekreačních vozidel mimo sněžných skútrů, terénních vozidel a vozidel typu
    side-by-side
  • pohonu námořních plavidel
  • pohonu letadel
  • pohonu stacionárního strojního zařízení

Nařízení č. (EU)2016/1628 stanoví mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek z motorů nesilničních mobilních strojů, administrativní a technické požadavky na EU schválení typu.

Pro účely nařízení č. (EU)2016/1628 je uvedeno v článku 3 celkem 75 definic.
Některé důležité definice:
výrobcem“ je fyzická nebo právnická osoba, která schvalovacímu orgánu odpovídá za všechna hlediska postupu EU schválení typu nebo povolení a za zajištění shodnosti výroby motoru a která také odpovídá za otázky dozoru nad trhem týkající se vyráběných motorů, a to bez ohledu na to, zda je přímo nebo nepřímo zapojena do všech fází návrhu a výroby motoru, který je předmětem postupu EU schválení typu

EU schválením typu“ je postup, kterým schvalovací orgán potvrdí, že určitý typ motoru nebo určitá rodina motorů splňují příslušná správní ustanovení a technické požadavky tohoto nařízení
schválení typu

rodinou motorů“ je výrobcem stanovená skupina typů motorů, které mají konstrukcí dané podobné vlastnosti z hlediska výfukových emisí a které splňují platné mezní hodnoty emisí

Nařízení č. (EU)2016/1628 obsahuje některé povinnosti ve vztahu k nesilničním mobilním strojům, ve kterých je instalován motor, pokud jde o mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek z těchto motorů. Jsou to povinnosti členských států, schvalovacích orgánů, orgánů pro dozor nad trhem, výrobců, zástupců výrobců, dodavatelů, distributorů, technických zkušeben.

Základní požadavky
V nařízení č. (EU)2016/1628 jsou definovány požadavky pro EU schválení typu týkající se výfukových emisí a požadavky na monitorování emisí motorů během provozu. Typy motorů a rodiny motorů musí být navrženy, vyrobeny a sestaveny v souladu s požadavky nařízení č. (EU)2016/1628. Výfukové emise jednotlivých typů motorů a rodin motorů nesmějí překročit mezní hodnoty výfukových emisí stanovené v nařízení č. (EU)2016/1628.
Požadavky pro EU schválení typu týkající se výfukových emisí
Typy motorů a rodiny motorů  nesmí překročit mezní hodnoty výfukových emisí, které se označují jako „etapa V“ a jsou stanoveny v příloze II nařízení č. (EU)2016/1628.

Postupy EU schválení typu:
1. Žádost o schválení typu
Výrobci musí schvalovacímu orgánu členského státu podat samostatnou žádost o EU schválení typu pro každý motor nebo rodinu motorů.
2. Dokumentace výrobce
Výrobce musí současně předložit schvalovacímu orgánu dokumentaci, která obsahuje náležitosti
uvedené v článku č. 21 nařízení č. (EU)2016/1628. Dokumentaci lze předkládat v papírové nebo v elektronické podobě. Vzory dokumentace výrobce a informačního dokumentu jsou uvedeny v příloze I prováděcího nařízení Komise č. (EU)2017/656. Vzory dokumentace výrobce a informačního dokumentu jsou uvedeny v příloze I prováděcího nařízení Komise č. (EU)2017/656.

EU schválení typu
EU schválení typu se vydává s neomezenou dobou platnosti. Nařízení č. (EU)2016/1628 ale v článku 30 uvádí případy, které specifikují ukončení platnosti EU schválení typu motoru. EU může v rámci mnohostranných nebo dvoustranných dohod se třetími zeměmi uznat rovnocennost mezi podmínkami a ustanoveními pro EU schvalování typu motorů, které obsahuje nařízení č. (EU)2016/1628, a postupy stanovenými mezinárodními předpisy nebo předpisy třetích zemí.
Udělená schválení typu a povinná označení, která jsou ve shodě s předpisy EHK OSN nebo s jejich změnami, pro které EU hlasovala nebo přistoupila a které jsou uvedeny v aktech v přenesené pravomoci, jsou uznávána za rovnocenná uděleným EU schválením typu a povinnému označení podle  nařízení č. (EU)2016/1628.  V rubrice Automobilový průmysl v podkapitole je uveden Přehled předpisů EHK OSN a odsouhlasené předpisy EU.

Prohlášení o shodě
Vzory prohlášení o shodě jsou uvedeny v příloze II prováděcího nařízení Komise č. (EU)2017/656. Vzory prohlášení o shodě vydávané ke každému motoru podléhajícímu výjimce nebo přechodnému ustanovení podle nařízení č. (EU)2016/1628, jsou uvedeny v Dodatku 1 přílohy II prováděcího nařízení Komise č. (EU)2017/656.
Prohlášení o shodě uvádí zvláštní vlastnosti motoru a omezení, která se na motor vztahují.
Prohlášení o shodě se dodává společně s motorem nebo s nesilničním mobilním strojem, ve kterém je tento motor instalován. Prohlášení o shodě se dodává zadarmo a lze ho dodat i v elektronické podobě.
Po dobu deseti let od data výroby motoru může konečný uživatel tohoto motoru požádat výrobce o vystavení duplikátu prohlášení o shodě. Výrobce je povinen tento duplikát vydat proti zaplacení částky nepřevyšující náklady na jeho vydání.

Související předpisy

Označení

(aktuální znění)

Název
č. (EU)2017/654
(aktuální znění)
Nařízení Komise v přenesené pravomoci, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o technické a obecné požadavky na mezní hodnoty emisí a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích
č. (EU)2017/655
(aktuální znění)
Nařízení Komise v přenesené pravomoci, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o monitorování emisí plynných znečišťujících látek ze spalovacích motorů v provozu instalovaných v nesilničních mobilních strojích
č. (EU)2017/656
(aktuální znění)
Prováděcí nařízení Komise, kterým se stanoví správní požadavky týkající se mezních hodnot emisí a schvalování typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628
č. (EU)2019/26 Nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se doplňují právní předpisy Unie v oblasti schvalování typu s ohledem na vystoupení Spojeného království
z Unie

Nařízení č. (EU)2017/654  obsahuje celkem sedmnáct příloh, ve kterých jsou uvedeny technické a obecné požadavky na mezní hodnoty emisí a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích

číslo přílohy Název přílohy
I Požadavky týkající se jiných specifikovaných paliv, směsí paliv nebo emulzí paliv
II Opatření ohledně shodnosti výroby
III Metodika pro úpravu výsledků laboratorních zkoušek emisí, tak aby zohledňovaly faktory zhoršení
IV Požadavky týkající se strategie pro regulaci emisí, opatření k regulaci emisí NOx a opatření k regulaci částic
V Měření a zkoušky týkající se rozsahu spojeného s nesilničním zkušebním cyklem v ustáleném stavu
VI Podmínky, metody, postupy a přístroje pro provádění zkoušek a pro měření emisí a odběr vzorků
VII Metoda vyhodnocování údajů a výpočtů
VIII Požadavky na výkonnost a zkušební postupy pro motory duel fuel
IX Technické vlastnosti referenčních paliv
X Podrobné technické specifikace a podmínky pro dodávání motoru bez systému následného zpracování výfukových plynů
XI Podrobné technické specifikace a podmínky pro dočasné uvádění na trh za účelem provádění provozních zkoušek
XII Podrobné technické specifikace a podmínky pro motory pro zvláštní účely
XIII Uznávání rovnocenných schválení typu motorů
XIV Podrobné údaje o příslušných informacích a pokynech pro výrobce původního zařízení
XV Podrobné údaje o příslušných informacích a pokynech pro konečné uživatele
XVI Výkonnostní normy a posuzování technických zkušeben
XVII Vlastnosti zkušebních cyklů v ustáleném a neustáleném stavu

Nařízení č. (EU)2017/655 stanoví podrobná opatření ohledně výběru motorů, zkušebních postupů a vykazování výsledků týkajících se monitorování emisí plynných znečišťujících látek ze spalovacích motorů v provozu, instalovaných v nesilničních mobilních strojích, pomocí přenosných systémů pro měření emisí. Nařízení č. (EU)2017/655 se vztahuje na monitorování emisí plynných znečišťujících látek z těchto kategorií motorů v provozu splňujících mezní hodnoty emisí etapy V instalovaných v nesilničních mobilních strojích:

  • NRE-v-5,
  • NRE-v-6.

Nařízení č. (EU)2017/655 se vztahuje na výrobce motorů, nevztahuje se na výrobce původního zařízení.

Emise plynných znečišťujících látek z motorů v provozu uvedené nařízení (EU) 2016/1628 se monitorují v souladu s přílohou nařízení č. (EU)2017/655. Příloha nařízení č. (EU)2017/655 obsahuje obecné požadavky na monitorování v provozu, plán pro monitorování motorů v provozu, zkušební podmínky, metody odběru vzorku údajů, datový tok ECU, zkušební postupy a předběžné zpracování a validace údajů, výpočty, potvrzující zkoušku, postupy hlášení údajů.

Součástí přílohy nařízení č. (EU)2017/655 jsou dodatky obsahující upřesňující údaje, výpočty, tabulky, obrázky, příklady:

  • dodatek 1 Přenosný systém pro měření emisí
  • dodatek 2 Zkušební postup pro monitorování v provozu s použitím PEMS
  • dodatek 3 Předběžné zpracování údajů pro výpočty emisí plynných znečišťujících látek
  • dodatek 4 Algoritmus pro stanovení platných případů při monitorování v provozu
  • dodatek 5 Výpočty emisí plynných znečišťujících látek
  • dodatek 6 Shodnost signálu točivého momentu z ECU
  • dodatek 7 Požadavky na informace datového toku ECU
  • dodatek 8 Zkušební protokol o monitorování v provozu

Prováděcí nařízení Komise č. (EU)2017/656, kterým se stanoví správní požadavky týkající se mezních hodnot emisí a schvalování typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628

číslo přílohy Název přílohy
I Vzory dokumentace výrobce a informačního dokumentu
II Vzory prohlášení o shodě
III Vzory označení motorů
IV Vzory certifikátu EU schválení typu
V Systém číslování certifikátů EU schválení typu
VI Jednotný formát zkušebního protokolu
VII Formát seznamu motorů podle čl. 37 odst. 1 nařízení (EU) 2016/1628
VIII Vzory a struktura dat pro výměnu údajů prostřednictvím systému IMI
IX Parametry pro definici typů motorů a rodin motorů a jejich provozních režimů
X Technické podrobnosti o opatřeních proti nedovoleným zásahům

Zdroj: https://www.nlfnorm.cz/informacni-portal/1508/emisni-limity-a-pravidla-pro-schvaleni-typu-nesilnicnich-mobilnich-stroju


Devizový trh 36. týden.

22-09-13 IN Devizový trh 36. týden

 

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526